Veiligheid en elektrische auto’s: focus op de uitdagingen voor ondergrondse parkings
Nu steeds meer mensen voor een elektrische wagen kiezen, plaatsen veel gebouwbeheerders vraagtekens bij de veiligheid van al die elektrische voertuigen. Vooral de exploitanten van ondergrondse parkings maken zich zorgen. Het groeiende aantal van zulke auto’s, dat nog wordt aangezwengeld door de stimuleringsmaatregelen van de overheid en de groeiende aandacht voor het milieu, doet een belangrijke vraag rijzen: hoe zorgen we ervoor dat deze wagens veilig in ondergrondse parkings kunnen staan?
Van analyse naar actie: wat de exploitanten zorgen baart
Exploitanten vragen zich terecht af of hun branddetectiesysteem in staat is om de stroomvoorziening naar de laadpunten uit te schakelen – én of hun systeem nog wel aan de normen voldoet.
Volgens de Codes van Goede Praktijk (CGP) vormen elektrische auto’s geen groter brandrisico dan gewone auto’s als ze geparkeerd zijn, maar hun accu’s houden wel een uniek gevaar in: ze kunnen thermisch doorslaan. En daarom zijn er specifieke voorzorgsmaatregelen nodig.
Wist u dat?
Thermische doorslag is een gevaarlijk fenomeen dat zich kan voordoen bij lithium-ionbatterijen. Als zo’n batterij thermisch doorslaat, stijgt de temperatuur ervan pijlsnel. Dat kan brand of zelfs een ontploffing veroorzaken waarbij giftige, brandbare gassen vrijkomen.
Het begint meestal op een bepaald punt in de batterij en kan van daaruit overslaan naar de aanpalende cellen. Alert blijven is dus cruciaal. Want zelfs nadat zo’n brand een eerste keer geblust is, kan het vuur opnieuw oplaaien als de cellen niet voldoende afgekoeld raken.
Naarmate het aantal elektrische auto’s in parkings stijgt, groeit ook de nood aan specifieke en strenge brandveiligheidsmaatregelen.
Als exploitant is het cruciaal dat u een uitgebreide risicoanalyse uitvoert die rekening houdt met de volgende elementen:
- het aantal geparkeerde elektrische wagens;
- de uitrusting van de parkeerplaatsen, met of zonder laadpunt;
- de aan- of afwezigheid van subcompartimenten;
- het exploitatietype van de parking en de aard van de gebruikers, bijvoorbeeld bij een parking onder een zorginstelling.
Onmisbare preventiemaatregelen
- Branddetectiesystemen en brandalarm: feilloos toezicht is een noodzaak. Daarvoor zorgt u met een automatisch detectiesysteem en een brandalarm die de parking tot in de kleinste hoekjes dekken.
- Ventilatie en noodschakelaar: een doeltreffend ventilatiesysteem is cruciaal om hitte en rook af te voeren. Er moet ook een centrale noodschakelaar bereikbaar zijn om de stroomvoorziening van alle laadpunten onmiddellijk uit te schakelen bij gevaar. Deze maatregel is essentieel om te voorkomen dat een eventuele brand zich verspreidt.
- Centrale controle- en bedieningspost: volgens de vereisten moet er een centrale post zijn vanwaaruit u brandmeldingen kunt beheren en zo snel mogelijk kunt reageren als er brand wordt vastgesteld.
- Gasdetectie: een alarmsysteem dat gas opmerkt is onontbeerlijk voor de specifieke risico’s die horen bij de accu’s van elektrische wagens, in het bijzonder thermische doorslag.
Kort samengevat: exploitanten doen er goed aan proactief te handelen door de nodige veiligheidssystemen te installeren, zodat elektrische auto’s zonder gevaar in hun parking kunnen staan. Op die manier bent u niet alleen zeker in orde met de brandveiligheidsnormen, maar houdt u ook alle mensen die uw parking gebruiken veilig.
Goed om te weten
U moet het branddetectiesysteem en de elektrische installatie aan elkaar koppelen. Wanneer er brand wordt vastgesteld in de buurt van een laadpunt, kunt u dan meteen de stroomvoorziening van alle laadpunten uitschakelen via de noodknop aan de ingang van de parking. Die maatregel staat in het AREI.
De wettelijke eisen en normen in een notendop
Door recente incidenten en uiteenlopende adviezen wordt de brandveiligheidsreglementering in België regelmatig bijgewerkt.
Hoewel het huidige wettelijke kader geen specifieke verplichtingen oplegt, is het belangrijk dat de basisnormen, het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) en de Codes van Goede Praktijk (CGP) altijd worden nageleefd.
Parkings moeten bijvoorbeeld steeds voldoen aan de toepasselijke federale brandveiligheidsregels:
- Gebouwen moeten zo ontworpen zijn dat vuur zich moeilijk kan verspreiden.
- Er moeten voldoende brandblussers aanwezig zijn.
- De laadvoorzieningen moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
- Recente gebouwen moeten met de nodige technische installaties voorzien zijn op de plaatsing van laadpunten.
- De installaties moeten conform zijn en regelmatig worden geïnspecteerd door een erkend orgaan.
In ons artikel gaan we ook dieper in op de belangrijkste punten in de Code van Goede Praktijk van Fireforum, die bedoeld is als aanvulling op de huidige regels en normen voor elektrische voertuigen in ondergrondse parkings.
Specifieke bepalingen voor Brussel
Wist u dat de brandveiligheidsnormen in Brussel nog strenger zijn dan de federale voorschriften? Bij grote parkings of parkings onder verdieping -1 legt Brussel bijvoorbeeld bijkomende veiligheidsmaatregelen op, zoals de installatie van een branddetectiesysteem met rook- en CO2-detectoren.
Hoe kan een bedrijf als BEMAC u helpen?
De brandveiligheidsnormen veranderen razendsnel, maar gelukkig staat BEMAC aan uw zijde. Samen met onze partnerelektriciens staat ons team in voor het volledige proces, van de initiële projectstudie tot de inbedrijfstelling en de oplevering van uw branddetectie- en brandalarmsystemen.
Dankzij onze expertise en ervaring kunnen we u schaalbare oplossingen op maat aanbieden die uw parking veilig houden. Of die nu in de openlucht ligt en voorzien is van laadpunten of ondergronds is.
Wij analyseren uw behoeften nauwgezet om een gepast antwoord te bieden op de steeds complexere regelgeving én op de specifieke risico’s die gelden voor uw installatie.
Neem contact op met de experts van BEMAC voor meer informatie over de beveiliging van uw voorzieningen. Wij evalueren wat u nodig hebt en ontwikkelen een robuuste, schaalbare brandveiligheidsstrategie op maat van elke situatie.